Uzm. Dt. Onur Öztürk

Ortognatik Cerrahiler

Ortognatik cerrahi çenelerdeki şekil bozukluklarının düzeltilmesine yardımcı olan cerrahi bir yöntemdir. Dişlerin bozuk olması durumunda her yaşta ortodonti tedavisi yapılırken çene için aynı durum geçerli değildir ergenlik döneminden sonra cerrahi bir tedavi uygulamak gerekir. Dişler ve çene birbirleriyle uyumlu değilse ve hasta 18 yaşını geçmişse ortodonti tedavisi ile birlikte cerrahi tedavinin de yapılmasına ortognatik cerrahi denir. Bu tedavide Ortodontist ve cerrah birlikte çalışırlar. Bu işlemler, dişlerin birbiriyle uyumunu ve düzgün fonksiyon görmesini sağlar. Bu şekilde hasta daha rahat çiğneyebilir ve konuşabilir. Başka bir deyimle hem estetik hem de fonksiyonel bir iyileşme sağlar.

Ortognatik Cerrahi Tedavisi Süresi

Genellikle 6-18 ay sürecek cerrahi öncesi hastaya ortodonti tedavisi yapılır. Bu süre sonunda teller ağızdan çıkarılmadan hasta çene operasyonuna alınır. Cerrahi işlem, genel anestezi altında bir çene cerrahı veya plastik cerrah ile gerçekleştirilir. İşlem cerrahinin tipine ve miktarına göre birkaç saat ya da daha uzun sürebilir. Cerrahi işlem tamamlandıktan 2 hafta sonra hasta normal hayatına devam edebilir. Yeterli iyileşme 4-8 hafta sürer ve tel tedavisi 6-12 ay daha devam eder. Bu süre bitiminde braketler çıkarılır ve tedavi sonlandırılır. Kısaca, ortognatik tedavi yaklaşık 2 yıl sürmektedir.

Ortognatik Cerrahisinde Olabilecek Komplikasyonlar

Bu ameliyatlardan sonra enfeksiyon oluşmaması için hastaya uygun antibiyotikler yazılır. Ortognatik cerrahi sonrasında çok nadir de olsa sinir hasarlarına bağlı olarak alt dudakta ve çene bölgesinde hissizlik, dilde tat alamama ve hissizlik, yüzde mimik kaslarında hasar olabilir. Bu tür sinir hasarları 6- 12 ayda düzelebileceği gibi kalıcı da olabilir. Bazı hastalarda kırık yanlış ya da eksik iyileşebilir, böyle tedavilerde tekrar cerrahi işlem gerekebilir. Ortognatik cerrahi sonrasında çene eklemi iyileşebileceği gibi eklem daha sorunlu hale gelebilir, bu durum önceden anlaşılamaz.